torstai 29. marraskuuta 2018

Pässinpökkimät kansissa ja arvonta!

Sain muutama kuukausi sitten iloisia uutisia: Pirtin kehräämö viettää tänä vuonna seitsenkymppisiään, ja julkaisisi sen kunniaksi kirjan kehräämön historiasta ja toiminnasta.

Miulle uutisen teki iloiseksi se, että kirjassa julkaistaisiin myös Pirtin langoille suunniteltuja neuleohjeita, ja vuonna 2013 suunnittelemani Pässinpökkimät-mallisto haluttiin myös mukaan. Aikanaan mallisto ohjeineen julkaistiin Moda 1/2014 -lehdessä, siitä ja opinnäytetyöstäni voit lukea lisää halutessasi tästä viiden vuoden takaisesta blogipostauksestani.

Kirja nimeltä Villat meille, langat teille on nyt julkaistu, ja sain sen käsiini Kädentaitomessuilla pari viikkoa sitten. Juhlavuotensa kunniaksi Pirtin kehräämö on myös uudistanut visuaalisen ilmeensä, ja esiintyy jatkossa Villanka -tuotemerkillä. 

Kirjaa varten neuleeni kuvattiin uudestaan, tunnistatteko kuvien tyylistä kuka kameran takana on ollut? Sami Repo tietenkin! Sanna Vatanen on toimittanut kirjan yhdessä Pirtin väen kanssa, ja lopputulos on kyllä upea.

Kuvat: Sami Repo / Pirtin Kehräämö
Kirjassa on kaikkiaan 18 ohjetta (joista yksi kudontaohje!): vauvaneuleita, asusteita koko perheelle ja yksi aikuisen neuletakkikin.

Seuraavien kuvien neuleet ovat suunnitelleet Päivi Häkkinen (lasten huovutettu korvamyssy), Mona Tiirikainen (Kehrääjätär -sukat) ja Piia Maria Pekkanen (Tähkä -villatakki ja Pikku-Päkä -vauvannuttu).

Kuvat: Sami Repo / Pirtin Kehräämö
Sain suunnitella kirjaa varten myös yhden upouuden ohjeen, mutta siitä lisää myöhemmin ;)


Käsityöohjeiden lisäksi kirjasta löytyy hurjan paljon upeita kuvia ja tietoa kehräämöntoiminnasta, langoista ja tietysti villan alkulähteestä, lampaista. Kirjan voi ostaa itselleen suoraan kehräämöltä, tai tilata verkkokaupasta.


Ja nyt siihen otsikon lupaamaan jännitysnäytelmään:


Villaviidakko arpoo! 

Kerro kommenttikentässä, oletko käyttänyt suomanlampaan villaa käsitöissäsi, 
ja mitä olet siitä tehnyt. 

Palkintona Pirtin kehräämön lahjoittama Villat meille, langat teille -kirja, 
sekä kaksi vyyhtiä Pirtin värjäämätöntä kampavillalankaa, 
toinen luonnonvalkoinen ja toinen keskiharmaa. 

Aikaa osallistua on viikko, jokaiselle kommentoineelle yksi arpa. 
Arvonta päättyy itsenäisyyspäivän iltana klo 18 
(mikäs sen sopivampaa, onhan tässä kyse erittäin suomalaisesta palkinnosta),
 ja paketti ehtii siis voittajalle sopivasti ennen joulua. 
Jätäthän kommentoidessasi myös sähköpostiosoitteesi, jotta saan sinuun tarvittaessa yhteyden! 

Arpaonnea kaikille :)

76 kommenttia:

  1. Suomenlammasta ja Kainuunharmasta olen käyttänyt useammassakin työssäni, eli en niitä kaikkia tässä luettele. Esimerkiksi yhdet pitkät palmikkokuvioiset sukat olen tehnyt niin, että lapaosa on ohutta Laurilantilan sukkalankaa ja varsiosa on Pirtinkehräämön karstalankaa. On lämpöise ja kauniit luonnonväriset (harmaa ja ruskea).
    Pirtinkehräämön kampalankaa on myös tullut usein käytettyä, tosi kaunis villatakki on Stentorpin ruskeista langoista.
    Kotimainen villalanka kunniaan ja käyttöön!
    tiina52@ luukku.com

    VastaaPoista
  2. En oo ihan varma,oonko käyttäny �� Nytpähä tulis varmuudella käytettyä eka kerran. Ihanalta näyttää kirja ��

    VastaaPoista
  3. Ihana palkinto 😍
    Olen käyttänyt, taisin tehdä kynsikkäät tuosta joskus.

    VastaaPoista
  4. Olen käyttänyt, ihanan pehmeää on, ja aivan erityisen lämmintä. Ainakin yhden villapaidan ja muutaman pipon olen tehnyt. (amraunio(at)gmail.com)

    VastaaPoista
  5. Suomenlampaan villa on ihanan rustiikkia ja toisinaan hyvinkin pehmoista. Meitin puikoilla siitä on syntynyt pipoja, sukkia, huiveja ja takkeja. Ja parhaillaankin on yksi pusero puikoilla.

    VastaaPoista
  6. Suomenlampaan villasta villatakin olen neulonut ja Tukuwoolista tunikan ja sukat. riitta.nk(at)suomi24.fi

    VastaaPoista
  7. Ainakin joitakin huiveja, sukkia ja kämmekkäitä olen suomenlampaasta tehnyt.
    kirsilinnea@netti.fi

    VastaaPoista
  8. Olen paljonkin käyttänyt ja vielä aion käyttää kun on äitini lampaiden villoista kehruutettuja luonnonmustia lankoja vielä jokunen vyyhti varastossani.
    pirena56(at)gmail.com

    VastaaPoista
  9. Mattoa kutoessa käytin Tukuwoolia värimausteeksi. pinni59 (at) gmail.com

    VastaaPoista
  10. Oon tehnyt ainakin 2 villatakkia, lapasia ja sukkia. Ihana materiaali :) Mukana arvonnassa.

    VastaaPoista
  11. Villasukkia on tullut tehtyä. Mukana ihanassa arvonnassa.
    susannaposti88@gmail.com

    VastaaPoista
  12. En ollut aiemmin kuullutkaan. Ulkosuomalaiselta jää paljon hyviä asioita väliin. Mukana arvonnassa balnamoonfarm@btconnect.com

    VastaaPoista
  13. Upea palkinto. Pirtin kehräämö on minulle tuttu paikka. Olen tilannut sieltä anopin kanssa villalankoja sukkien neulomista varten ja minä olen tilannut värjäyslankoja (värjään kasveilla)

    VastaaPoista
  14. Eipä ole tullut käytettyä tuollaisia lankoja. Olispas ihana kokeilla, toivottavasti onni suosii arvonnassa :)

    VastaaPoista
  15. Arvonnassa mukana! Olen neulonut Tukusta villatakkia, paitaa, tunikaa, huivia ja pipoa. Tilalangasta sukat kerran. Rav Neuloja80

    VastaaPoista
  16. Takkeja, puseron ja lapaset olen ainakin tehnyt suomenlampaan villasta.
    lankakeiju@gmail.com

    VastaaPoista
  17. Tuo ihanuus on jäänyt vielä kokeilematta =( Tykkään neuloa lanoliinia sisältävästä villasta kyllä ...Aade Long on ollut usein huiveissani lankana..Jos arpaonni sen onnen minulle sois oisi silloin joulu minulla =)

    VastaaPoista
  18. Oon tehnyt ainakin yhdet sukat! Tykkään suomenlampaan villan tuoksusta.
    elsa . korkeila ( at ) gmail . com

    VastaaPoista
  19. Olen neulonut villapuseron suomenlampaan villalangasta

    VastaaPoista
  20. Lapasia ainakin on tullut tehtyä. Ihanan lämpöisiä vaikka vähän kastuisivatkin.

    VastaaPoista
  21. Huiveja, paitoja ja yhden myssyn. Nytkin on yksi suomenlampaan villasta tehty paita pingottumassa ja talossa leijailee ihana lampaan ja villan tuoksu.

    VastaaPoista
  22. Tukuwoolia olen käyttänyt. Pitäisi kyllä käyttää enemmän suomenlammasta, koska tykkään myös rouheammista neuleista :)
    venla.kokkonen@hotmail.com

    VastaaPoista
  23. Pipoja, lapasia ja huiveja. Olen täysin hurahtanut suomenlampaan villaan enkä muuta haluaisi enää ostaa/käyttää. Haaveissa ois ihana rouhea villatakki talven pakkasilla lämmittämään mutta en ole vielä kerennyt tehdä.
    annanen75@gmail.com

    VastaaPoista
  24. Onnittelut kirjajulkaisuista!

    Olen neulonut kotimaisista ja yleensä ne ovat lempparineuleitani. Langan luonne sopii suomalaiselle :)
    En muista, olenko tehnyt Pirtin Kehräämön langoista, mutta suomenlampaasta mm. lapasia useammat ja ne ovat olleet pitkäikäisiä.

    VastaaPoista
  25. Hieno kirja! Pakko lukea sen!

    Olen neulonut Novita Suomivillasta lapasia ja Tukuwoolista pipon ja huivin ja on aikomus tutustua muihin suomenlampaanvilloihin mm. Pirtin kehräämön lankoihin.
    linnea.68 at gmail piste com

    VastaaPoista
  26. Tuo kirja pitää kyllä saada omaankin kirjahyllyyn! Suomenlampaan villasta olen neulonut ainakin yhden villapaidan ja -takin, huivin ja sukkia useamman parin.

    VastaaPoista
  27. Ihania! Olen tehnyt vaikka ja mitä, isoimpana työnä villatakki. Nyt varastossa odottaa kainuunharmasta huivia varten..!

    VastaaPoista
  28. en ole tehnyt, mutta viime aikoina houkuttanut kovasti

    VastaaPoista
  29. Mahtava teko Pirtin kehräämöltä! Tosin nimen olisivat saaneet pitää ennallaan, tykkäsin siitä enemmön. Suomenlammasta ja kainuunharmasta olen käyttänyt, parhaillaan lapaset puikoilla. tiinavaataiben@gmail.com

    VastaaPoista
  30. Olen tehnyt mm. villatakin. Seuraava isompi projektini on Luotolaisneule harmaasta suomenlampaan villalangasta.
    satu.alamaki@iki.fi

    VastaaPoista
  31. Olen tehnyt mm. pipon ja kämmekkäät. Hieno kirja! (heli.tapaninen(at)gmail.com)

    VastaaPoista
  32. Asusteissa olen käyttänyt, mutta pitäisi hyödyntää enemmänkin!

    tii.raisanen (at) gmail.com

    VastaaPoista
  33. Huivin olen tehnyt :) tiia96@luukku.com

    VastaaPoista
  34. Novitan Suomivillasta tein muutama vuosi sitten pitkän villatakin ja Campside-huivin. jostain pienen tilan langasta tuli palmikkolapaset tässä syksyllä ja nyt on tekeillä tietty villapesupäkät! Spostiosoitteeni on Lemake@gmail.com.

    VastaaPoista
  35. Olen neulonut suomenlampaan villasta sukat, lapaset ja huivin. Viime aikoina olen vasta huomannut suomenlampaan villan ihanuuden, joten siitä tulee ihan varmasti neulottua vielä paljon lisää.
    Ravelry: Adosha

    VastaaPoista
  36. En ole vielä tehnyt, mutta mieli tekisi kokeilla. IG: @Siipale_

    VastaaPoista
  37. En vielä ole käyttänyt, mutta sopivaa projektia odottelemassa löytyy vyyhti tai pari

    VastaaPoista
  38. Suunnitelmissa olisi viimein kokeilla, toivottavasti mahdollisimman pian! :)

    tanninen.sofia@gmail.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kommentoija nro 39 vei voiton! Laitan siulle mailia :)

      Poista
  39. Parhaillaankin puikoilla on kotimaassa tuotetusta villalangasta neule ja ei oo eka kerta.

    VastaaPoista
  40. Joululomalla viimeistään on tarkoitus laittaa puikoille villatakki suomenlampaan villasta :)
    mimmu.partanen@gmail.com

    VastaaPoista
  41. En ole käyttänyt, mutta olisi kiva kokeilla :)
    virpi.honkonen@jippii.fi

    VastaaPoista
  42. Huiveja, lapasia nyt ainakin. Lapsenlapsille aikoinaan vaippahousuja jne.

    VastaaPoista
  43. Olen käyttänyt ko. lankaa kasvivärjäykseen :) ~Johanna (johannapenttinen83(a)gmail.com)

    VastaaPoista
  44. En ole. Lankajemmassa yksi vyyhti odottelee oikeaa ohjetta.
    skuttinen@gmail.com

    VastaaPoista
  45. Ihana palkinto ja hienoa, että myös sun ohjeet löytyy kirjasta! Suoma singleä on just nyt puikoilla ja niille pääsyä odottaa myös villatakillinen Pirtin Kehräämön villasilkkiä. maija.vaatainen(a)gmail.com

    VastaaPoista
  46. En ole vielä. Kiva palkinto.
    s.kansakoski(at)luukku.com

    VastaaPoista
  47. Ihanan näköinen kirja! Olen neulonut suomenlampaanvillasta lapaset. Seuraavaksi haluaisin tehdä villatakin. sukanen.satu@gmail.com

    VastaaPoista
  48. Ihastuin Tähkä-villatakkiin saman tein <3 Löytyisiköhän sen ohje jostain netin uumenista...
    Lampaanvillasta en ole neulonut juurikaan, mutta kokeilulistalla se on ollut jo useamman vuoden.

    ricchan@kassaatko.fi

    VastaaPoista
  49. Esimerkiksi kirjoneulesäärystimet olen tehnyt :-) pauliinalyttinen(at)hotmail.com

    VastaaPoista
  50. Luulisin että en ole suomenlampaan villaa käyttänyt. Suomessa tuotettua villaa kuitenkin olen käyttänyt. Puikoilla on Novitan Suomivilla tunika/mekko. Jostakin muistan lukeneeni että em. lanka olisi Pirtin kehräämön tekemää, tiedä sitten pitääkö paikkansa. Messuilta olen ostanut Pirtin kehräämön 3 säikestä kinnaslankaa. Jotenkin vain on aina kaikkea muuta etten ole saanut aikaiseksi keskittyä kinnasneulaan oikein kunnolla. Välineistä ja materiaalista se nyt ei ainakaan olisi kiinni. Onnettaren suosiessa minut tavoittaa SG7GFU (at) luukku (.) com

    VastaaPoista
  51. Mielenkiintoinen kirja!

    Kotimaisesta villasta olen tehnyt asusteita. Ihana tuoksu ja käsituntuma jo kutoessa.

    saara

    VastaaPoista
  52. Hahtuvasta vaippapöksyjä vauvoille, lapasia ja pipoja. Itselleni olen tehnyt villapaitoja ja nyt vuoroaan odottavat ainakin Ilo&Suru-sukkalangat. Melkein aina nappaan joulu -ym. markkinoilta käsinvärjättyjä herkkuja testiin.

    VastaaPoista
  53. Suomenlammas on rakas ja tuttu materiaali. Olen kehdannut siitä lankaa ja neulonut huivin ja pipon. Olen myös huovuttanut siitä erilaisia askarteluja lasten kanssa.

    VastaaPoista
  54. Harmittavan vähän olen käyttänyt suomenlampaan villaa. Tukuwoolista olen kuitenkin tehnyt villatakin ja pipon. Messuilta ostin kuitenkin kainuunharmasta, jonka otan kohta puikoille.

    VastaaPoista
  55. Olen neulonut pipon ja lapaset ainakin (tämä siun suunnittelema setti esim.) ja nyt on puikoilla paita Suoma-langasta.

    VastaaPoista
  56. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  57. Meillä oli muinoin lampaita ja vein niidet villat aina Pirtinkehräämölle. Ne oli oikein toivioretkiä kun sai vaihdettua villat valmiisiin lankoihin. Vuosien mittaan olen neulonut heidän langoistaan mm. puseroita, villatakkeja, huiveja, pipoja, lapasia, vilttejä. Nytkin kirjottelen tätä Pirtinkehräämön lämmin harmaa karstalankatakki päälläni :)

    annikainen.puikko (at) gmail.com

    VastaaPoista
  58. Kolmas luotolainen tuloillaan suomalaisesta Villasta, ensimmäinen valmistui lokakuun alussa, toinen eilen. Villatakkeja Tukuwoolista, 2 valmiina ja kolmas työnalla. Ja paljon muuta. Pirtin Kehräämö osunut ihan vahingossa kesälomareissujen reitillä. ��

    VastaaPoista
  59. Enpä ole käyttänyt suomenlampaan villaa, vaikka olen sitä paljon esim. messuilla hipeltänyt. Vielä ei ole ollut sen vuoro, vaikka tekisi mieli kokeilla sitä paitaan tai villatakkiin.

    VastaaPoista
  60. Olen neulonut suomenlampaan villasta ainakin parit lapaset. Pipon voisi neuloa seuraavaksi.
    karhapaa.ml (at) gmail.com

    VastaaPoista
  61. Lempimateriaalia; huiveja, lapasia, pipoja ja paita viimeiseksi tikuttuna.
    hanna.ahomaki(at)kolumbus.fi

    VastaaPoista
  62. Minulla on suomenlampaita ja villaa olen kehruuttanut ja värjännyt itse .Olen tehnyt sukkia ,lapasia ja peittoja.
    Kirja ois mielenkiintoinen tuttavuus.
    tyttiklemetti@luukku.com

    VastaaPoista
  63. Tällä hetkellä puikoilla rairai-paita suomenlampaanvillasta. Sukkia tullu tehtyä aiemmin. Mukana arvonnassa. Terv. Suvi (suvi.kaarre(at)hotmail.com)

    VastaaPoista
  64. Suomenlampaan villasta olen neulonut yhdet lapaset ja nyt on villapaita tuloillaan:) pauliinapirttiaho@gmail.com

    VastaaPoista
  65. Olen kyllä käyttänyt. Ihanaa se on. Tehnyt ainakin sukat, huivin ja muuta. Tällä hetkellä paita puikoilla Rintalan tilan luomuvillasta.

    VastaaPoista
  66. Pirtin langat on tuttuja ja ihania. Suosikkini on 2-säikeinen ohut kampalanka ja silkki/villalanka. Nyt puikoilla gotlannin turkislampaan villasta kerättyä lankaa ❤️

    VastaaPoista
  67. Olen mie käyttänyt suomenlampaan villaa! Paikallisen lammastilan kainuunharmasta ja muidenkin rotujen villoja - ihan alusta asti. Hankin tilalta keritsemisen jälkeen kaiken värisiä villoja , pesin, kuivasin, karstasin ja kehräsin rukeilla ja värttinällä; nautiskelin! Kainuunharmas on lemmikkini, myös neuleena. Pirtin kehräämön kehruuvillat ovat myös tuttuja; niistä syntyneistä langoista olen neulonut lapasia ja tossuja. Muutama kasvivärjäyskokeilukin on. Itse asiassa olen ostanut tosi vähän suomenlampaan lankoja, omia kehruita taitavat olla kaikki.

    VastaaPoista
  68. Pirtin Kehräämön villoja käyttänyt vuosien aikana paljon. Hahtuvalangasta huovuttanut, muista neulonut vaatteita, sukkia, huiveja jne. mammutinpuikot@gmail.com.

    VastaaPoista
  69. Viimeisimpänä valmistui ihanasta suomalaisesta karitsan villasta pipo ja panta :) katri.majamaki@hotmail.com

    VastaaPoista
  70. Vielä ehtinee mukaan arvontaan?! :-)

    Iät ja ajat sitten olen neulonut yhdelle poikasistamme raidallisen villatakin. Se olikin ihana projekti ja takki oli kovassa käytössä. Myös lapasia olen neulonut suomenlampaan villasta.

    VastaaPoista
  71. Vielä ehtii osallistua :)
    Olen neulonut suomenlampaan villasta ainakin yösukkia ja lapasia, villavaippahousuja ja jonkin huivinkin.
    annamari@hotmail.com

    VastaaPoista
  72. "Thank you for nice information
    Please visit our website unimuda and uhamka . . . . . . . . . . . . . . . .

    VastaaPoista

Kiitos kommentista :)